China - o tara a contrastelor

La inceputul anului 2007 (februarie - martie) am avut ocazia sa vizitez o tara extrem de interesanta - China. Pot sa spun ca este unul dintre cele mai impresionante locuri pe care le-am vazut pana acum. Viza pentru China e usor de obtinut. Noi am fost la Ambasada Chinei din Bucuresti cu biletele de avion si 4 poze (care trebuie sa fie pe fond deschis neaparat). Acolo se completeaza o cerere la care se anexeaza pozele. Biletele de avion sunt doar vizualizate si inapoiate. Important de stiut este ca functionarii nu stiu limba romana, noi am vorbit cu ei in engleza. Plata vizei se face numai in dolari americani, la ridicarea acesteia. Eu si sotul meu am ales sa calatorim spre China cu Aeroflot, o companie aeriana ruseasca (ofereau zborurile cele mai ieftine). Zborul a fost ok desi avioanele lor nu iti prea dau senzatia de siguranta (cel de la Bucuresti la Moscova a mirosit puternic a cherosen atat la decolare cat si la aterizare). Un sfat salvator pentru cei care intentioneaza sa faca aceasta calatorie: luati-va dopuri pentru urechi! Rusii sunt foarte zgomotosi. Am fost uimiti de cantitatea de alcool pe care pot sa o consume. Pe tot parcursul excursiei in China am putut observa cum zgarie-norii si tehnologia avansata se impletesc cu saracia si simplitatea oamenilor. Contrastul este omniprezent. Te afli in fata unei cladiri fumurii cu 50 de etaje iar pe trotoarul de vis-a-vis sunt puse la uscat diverse haine - pantaloni, chiloti, sutiene, nimic neobisnuit. :) La cativa metri mai incolo trece pe langa tine un chinezut pe bicicleta care abia se vede printre toate electrocanicele pe care le cara (un frigider, o masina de spalat, si alte vechituri). Te grabesti sa fotografiezi biciclistul, caci sigur nu o sa mai vezi asa ceva, si in spatele lui apare un altul la fel sau chiar si mai incarcat. Acesta e farmecul Chinei.

Noi am vizitat 14 orase (Shanghai, Suzhou, Guilin, Yangshuo, Guangzhou, Macao, Hong Kong, Beijing, Xi`an, Chengdu, croaziera pe Yangtze, Wuhan, Nanjing, Hanzhou) in 6 saptamani. Recomandare mea este insa sa va luati un concediu mai lung deoarece sunt foarte multe locuri superbe ce trebuiesc neaparat vazute. Oamenii sunt amabili si dornici sa discute cu strainii. Din pacate nu prea stiu engleza iar cei care stiu, cel mai probabil, vor dori sa va vanda ceva. In hoteluri/hosteluri sunt insa angajati care cunosc suficienta engleza cat sa dea cateva indicatii pretioase. E foarte important sa nu va enervati. Chinezii, ca si restul asiaticilor dealtfel, considera ca in momentul in care te-ai enervat si ai inceput sa tipi ai pierdut respectul lor. E foarte ciudat pentru straini, mai ales ca ei vorbesc destul de tare si nu prea poti sa iti dai seama daca se cearta sau nu. Ca o paranteza va spun ca prima data am crezut ca sunt lipsiti de bun simt, pentru ca apoi sa imi dau seama ca asa sunt ei, aceasta este cultura in care au crescut si in care vor creste si generatiile urmatoare. Un alt aspect care se situeaza la limita dintre socant si scarbos este faptul ca cei mai multi chinezi, atat barbati cat si femei, scuipa pe strada, in tren (la toaleta), in autobuz (pe geam), peste tot. Si asta face parte tot din cultura lor. E un mod de a elimina toxinele. :) Amuzant este ca ei, atunci cand sunt raciti, folosesc masti pentru a nu transmite virusii mai altor persoane. Poate nu au aflat inca de faptul ca pot transmite virusi si prin scuipat in spatii publice. :). Pentru cei care au copii, dar si pentru ceilalti, moda va va purta in locuri nebanuite. :) Copiii pana la 2-3 ani poarta pantaloni despicati intre picioare pentru a-si putea face nevoile mai usor oriunde, inclusiv pe timp de iarna. Interesant, nu? Si noi dam bani grei pe pampers. :).

Apropo de bani, in China nu trebuie sa va faceti prea multe griji din aceasta cauza. Preturile sunt foarte mici in comparatie cu Romania, si cu Europa in general. Totul depinde de cat de bun negociator esti, caci in China aproape totul se negocieaza. Eu am reusit sa negociez chiar si pretul unei sticle de apa :). Noi am stat la hostel in fiecare oras. Au preturi foarte bune (intre 5 si 20 euro pentru o camera dubla cu baie) si sunt acceptabile, unele chiar mai bune decat hotelurile. Puteti face rezervare pe internet la www.hostelworld.com, sau sa rugati pe cineva de la hostelul unde stati sa sune la hostelul din orasul urmator. In cazul in care va faceti card de membru in reteaua hostelworld (se poate face la orice hostel din retea contra unei sume modice) o sa aveti reduceri nu numai in China. Eu cred ca merita. Transportul este deasemenea la un pret foarte bun. Aproximativ o,3 - 0,7 ron un bilet de autobuz. Partea proasta este ca nu prea poti sa folosesti autobuzul pentru ca statiile, de cele mai multe ori, nu sunt trecute si in engleza. Noi am mers mai mult pe incercate si cu harta in mana. Trenurile si metroul sunt insa destul de bine semnalizate. In cazul in care va hotarati sa mergeti cu trenul de noapte trebuie sa stiti ca in China exista 3 clase: clasa I e similara cu vagonul de dormit (la ei paturile insa sunt pe acelas nivel, nu suprapuse ca la noi), clasa a II-a e un fel de cuseta cu 4 paturi (cate 2 suprapuse), iar clasa a III-a e tot un fel cuseta cu 6 paturi (cate 3 suprapuse) dar fara usa (exista un hol lung in care te vezi cu toata lumea si din acest hol ai acces la locul de dormit). Noi am calatorit la clasa a III-a (desi prima data am respins cu desavarsire aceasta varianta) si a fost bine, nu am avut probleme legate de siguranta noastra sau a bagajelor. A doua oara cand am mers am reusit chiar sa dorm foarte bine. Sinele sunt bune si trenurile nu te zdruncina la fel de mult ca la noi. :)
Trenul de zi este impartit si el in "hard seat" si "soft seat". Va recomand "hard seat" si va asigur ca e similar cu vagoanele intercity din Romania. Un singur lucru ar mai fi de mentionat, si anume ca in China totul este foarte bine calculat, astfel ca biletele sunt date in ordinea numerelor, si toate locurile din vagoane sunt ocupate. In cazul in care nu sunt suficiente solicitari trenul circula doar cu vagoanele pline, celelalte sunt lasate in depou. Pretul variaza in functie de clasa, normal, dar raportul pret - distanta parcursa - calitate e foarte bun. Mancare este si ea la un pret foarte bun. Noi am mancat la restaurant in fiecare zi (exceptie facand Macao si Hong Kong, unde preturile sunt destul de mari) cu aproximativ 4-10 euro (cam 3-5 feluri). Cautam restaurante curatele (nu exista restaurant curat in China) care sa aiba poze in meniu sau traducere in engleza :) si, din acest motiv, era mai scump. Daca esti curajos poti insa sa manaci si cu 1 euro. Gasesti la fiecare colt de strada un chinezut care prepara manacarea pe loc - cateva plante prajite, un orez, uneori chiar si carne. Localnicii mai saraci mananca de obicei la aceste "cantine mobile". In cazul in care nu mai poti de cata mancare chinezeasca ai mancat poti merge la McDonalds, desi le-au cam chinezit si pe astea. :). Daca ajungeti la Chengdu trebuie neaparat sa mancati la un restaurant cu specific tibetan. Mancarea este foarte buna. Aveti grija insa cu ceaiul de acolo! E foarte puternic. Noi nu am putut sa dormim toata noaptea. E mai tare decat cafeaua. :).
De fapt cam asta pot spune si despre China: "e foarte tare!" Aici totul e aproape ireal. E o tara comunista dar noi nu am simtit. Sunt cateva lucruri de care am aflat, precum faptul ca media si internetul sunt cenzurate de guvern, oamenii nu pot sa detina pamantul pe care au casa, guvernul decide mutarea fortata in cazul in care are planuri de constructie, chinezii nu se pot muta de la tara la oras (legal) decat daca au studii superioare, nu au pensie iar invatamantul (incepand cu clasa I) si ingrijirile medicale se platesc. Deci se poate si mai rau decat in Romania.:). Ca si concluzie toate aceste mi-au schimbat parerea despre chinezii din Romania si despre China in general. Frumusetea unica a acestor locuri nu ma face decat sa imi doresc sa ma intorc. Nu am reusit sa vizitam si Tibetul (datorita revoltelor guvernul chinez a interzis intrarea in Tibet a strainilor si a presei) asa ca sigur o sa ne intoarcem.

11 comentarii:

  1. Minunat,va doresc multe calatorii in continuoare si sa nu uitati sa ne descrieti peripetiile cu talentul care sper sa nu va paraseasca,eu le voi citi cu multa placere...

    m.pamfilie

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc frumos pentru gandurile bune. Si eu sper sa mai evadez un pic din Romania :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte interesant.Voi pleca in scurt timp intr-o calatorie"comerciala".Sper sa gust totusi si eu,in timpul disponibil, putin din savoarea Chinei, asa cum ati vazut-o voi!

    RăspundețiȘtergere
  4. deosebita ca si destinatie turistica mi se pare China dar si talentul cu care ati descris calatoria ela fel deosebit. Multumesc mai astept si alte descrieri si... la cat mai multe calatorii

    RăspundețiȘtergere
  5. foarte tare.la felul cum ati descris china sa nu ai bani si tot ai pleca

    RăspundețiȘtergere
  6. ma bucur ca v-a placut. sper sa aveti ocazia sa calatoriti oriunde doriti, poate chiar in China :)

    RăspundețiȘtergere
  7. Fascinant.. am aflat de aici o multime de informatii care ma interesau. Planuiesc si eu calatorie acolo pt anul viitor.

    RăspundețiȘtergere
  8. Ma bucur ca am fost utila. Sunt sigura ca o sa fie o calatorie fascinanta. Daca te pot ajuta si cu alte informatii te rog sa imi trimiti un mail.

    RăspundețiȘtergere
  9. buna Mirela,
    voi pleca intr-o calatorie in luna mai 2013. ma intereseaza care a fost bugetul vostru de cheltuieli acolo si cum ati procedat cu banii, schimbul valutar, ati utilizat cardurile etc. eu caut sa ajung mai mult in zona rurala si turistica din afara oraselor. orice recomandare imi este de ajutor.
    multumesc
    Bianca

    RăspundețiȘtergere
  10. Draga Bianca,

    Din cate imi aduc aminte am chestuit pentru amandoi aproximativ 4500 euro, inclusiv biletele de avion.

    Noi am avut la noi euro si dolari pe care i-am schimbat cand am avut nevoie dar am avut si un card aferent unui cont in euro de pe care am mai scos bani. Tinand cont ca vrei sa mergi in zone rurale cred ca cel mai bine este sa ai ceva bani la tine, nu stiu daca o sa gasesti bancomate.

    Sa ai o calatorie frumoasa! Astept impresii.

    RăspundețiȘtergere